Francesco Borromini Kimdir?

Francesco Borromini, 1599-1667 yılları arasında yaşamış Barok dönemi sanatçısıdır.

Barok mimarlık üslubunun büyük ustalarından biri olan İtalyan sanatçı, bir taş yontucusu olarak mesleğe başlamıştır. Binaların içivne ışığı gereğince verebilmesi, klasik üsluptaki sütunların oluşturduğu olağanüstü perspektif anlatımı onun ustalığının göstergesidir.

Mimarlığını yaptığı Roma’daki San Carlo Kilisesi, Yüksek İtalyan Baroku’nun en görkemli yapılarındandır. Küçük ve elverişsiz bir arsaya çok ustaca yerleştirdiği bu kilise ve avlulu bir manastırdan oluşan yapı grubu, günün her saatinde değişik gölge-ışık oyunlarına olanak verecek biçimde hareketli bir düzene sahiptir. San İvo Kilisesi, St. Agnese Kilisesi mimarın diğer önemli eserlerindendir.

İtalyan mimar Carlo Maderno (1556-1629) Roma’da kendi proje ve planına göre yapımını tamamladığı en önemli eseri Santa Maria della Vittoria Kilisesi’dir. Mimar Jules Hardouin Mansart (1646-1708) Versailles Sarayı’nın küçük kilisesi ve aynalı galerisi gibi bazı bölümlerini yapmıştır. Ayrıca Avusturyalı Mimar Fischer von Erlach’ın 17. yüzyılın ikinci yarısında yaptığı Viyana’daki Schönbrun Sarayı, Guarino Guarini (Carignano Sarayı, San Lorenzo Kilisesi) ve Filippo Juvarra’nın (Madama Sarayı’nın cephesi ve merdiveni) eserleri Barok mimarisinin örnekleri arasındadır. Mimaride hiçbir dönemde olmadığı kadar çok süslemeye yer verilmiştir. Kilise, asiller, burjuva gösteriş yarışına girmiş, abartılı hacim ve dekorlar kullanarak görkem ve güç etkisi yaratmaya çalışılmıştır.

18. yüzyıl ortalarında başta Fransa olmak üzere tüm Avrupa’da çok süslü ve hareketli bir sanatı tanımlayan rokoko tarzı yayılmıştır. Rönesans’tan itibaren inşa edilen süslü çeşmelerden esinlenilen rokoko tarzı, adını bu süslemelerde kullanılan kaya ve deniz kabuklarından almıştır. 15 ve 16. Louis Dönemi’nde Barok üsluba bağlı olarak gelişmiş ve dekorasyonla sınırlı kalmıştır.

Herhangi bir düzene bağlı olmayan, simetrik düzenleri reddeden rokokonun özelliği; saraylarda ve varlıklı kişilerin konutlarında abartılı bezenmiş tavan resimleri, süslü heykeller ve biblolar, gösterişli mobilyalardır. Resim, müzik ve edebiyat üslubu da olan rokoko tarzı Fransa’da doğmasına rağmen en güçlü örneklerini Almanya’da vermiştir.

Kaynak: Sanat Tarihi, MEB, 2018.

You may also like...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.